JADUAL PENGAJIAN SEPANJANG SEMESTER 1 2012/2013

Ahad, 29 Ogos 2010

Di Ambang Pertemuan

Salam, sempena dengan bulan Ramadan al-Mubarak ini, PERDANA mengajak pembaca blog ini kepada satu topik yang sering dilupakan. InsyaAllah akan membawa manfaat untuk kita semua.

Sebaik-baik pergaulan di kalangan umat Islam ialah apabila bertemu saudaranya, dia menunjukkan tingkahlaku dengan perwatakan yang baik, manis muka serta menerima dengan penuh rasa gembira yang tidak terhingga.

Reaksi seperti ini amat disukai oleh Allah dan RasulNya dan besar ertinya di sisi syariat Islam serta mendapat ganjaran pahala yang banyak daripada Allah SWT.

Rasulullah SAW melarang umatnya menghina atau memandang rendah dan memperkecilkan orang lain ketika bertemu dengan sabdanya :

2021 الصفحة الرئيسية » الحديث » صحيح مسلم » كتاب البر والصلة والآداب " باب استحباب طلاقة الوجه عند اللقاء
Jangan sekali-kali kamu menghina sesuatu yang baik dan kalau kamu bertemu saudaramu hendaklah dengan muka yang manis. (Riwayat Muslim)

Pengajaran di sebalik hadith di atas ialah Rasululllah SAW menyuruh umatnya mengukir senyuman ketika bertemu dengan kawan atau sahabat dan juga sesama saudara dalam Islam kerana senyuman yang dapat mengeratkan tali persaudaraan.

Mulakanlah sesuatu pekerjaan itu dengan senyuman, kerana senyuman menceriakan suasana dan mententeramkan.


(Rokiah Ahmad. 2004. Adab Pergaulan Menurut Al-Quran dan Al-Sunnah. Kuala Lumpur : Pustaka Haji Abdul Majid)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...